سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Post Icon

فتوتراپی(درمان زردی توسط نور)

فتوتراپی (نور درمانی)

مهتابی های فتوتراپی چگونه کار می کنند

فوتوتراپی در نوزادان یعنی تاباندن نور به پوست نوزادانی که مبتلا به بالا رفتن بیش از اندازه بیلی‌روبین غیرمستقیم شده‌اند.فتوتراپی بیلی‌روبین بیش از همه به قسمت آبی طیف نور مرئی در حدود 460 نانومتر واکنش نشان می‌دهد. چراغهایی که نور حدود 460 تا 490 نانومتر تولید می‌کنند، بدرد فوتوتراپی می‌خورند.

اثر فتوتراپی روی نوزاد

بطور معمول، بیلی‌روبین از راه کونژوگه شدن در کبد با اسید گلوکورونیک دفع می‌شود.

گلوکورونیدهای بیلی‌روبین که در صفرا قابل حل هستند با صفرا که در روده ترشح می‌شود، بیلی‌روبین را از بدن خارج می‌کند.

در بعضی از نوزادان، نارسایی کونژوگه شدن (که در نوزادان نارس شدیدتر است)، همراه با افزایش مقدار گلبولهای قرمزی که از بین می‌روند، باعث می‌شود که دفع بیلی‌روبین به خوبی انجام نشود. عواملی از قبیل واکنش سیستم ایمنی علیه گلبولهای قرمز خودی (ایزوایمونیزاسیون)، بیماریهای همولیتیک ارثی و خون نشت کرده به بیرون رگهای نوزاد (مثلاً کبود شدگی‌های پوست و سفال‌هماتوم‌ها) از یک سو و نقائص ژنتیکی متابولیسم بیلی‌روبین مانند سندرم شایع ژیلبرت، از سوی دیگر به نارسایی دفع بیلی‌روبین کونژوگه کمک می‌کنند.

نور، شکل و ساختمان مولکول بیلی‌روبین را بنحوی تغییر می‌دهد که مولکولهای حاصل، می‌توانند با وجود نارسایی کونژوکاسیون دفع شوند.

عقیده نادرستی وجود دارد که نور فرابنفش (زیر 400 نانومتر) برای فوتوتراپی (درمان زردی)استفاده می‌شود که اینطور نیست بلکه طیف حدود 460 برای اینکار استفاده می‌شود.

 

 

 برای اجاره دستگاه زردی نوزاد(فتوتراپی) تماس بگیرید:

09927081022




مطلب بعدی : اجاره دستگاه زردی نوزادان قم